Jag fyllde 30 den 25:e februari 2006. För att fira detta så bestämmde Anna och jag oss för att sticka till Kina.
Den 24:e februari klockan 16:00 startade planet från Arlanda och ca 13 timmar senare landade vi i
Shanghai efter ett kort stopp i Köpenhamn.

På flygplatsen i Shanghai mötte våran guide Hans oss och lotsade oss snabbt in till Shanghai och vårt första stopp,
Yuyuan trädgården i Shanghais gamla stadsdel. Efter en rundtur i trädgården vandrade vi runt i dom gamla kvarteren
och shoppade lite.

Efter en smått kaotisk middag gav vi oss iväg för att titta på en akrobatikshow. Showen var imponerande men efter att ha varit på
resande fot i närmare 20 timmar så började man bli lite trött och längtade mest efter att få checka in på hotellet och en god natts sömn.

Dag två i Kina och iväg till Oriental Pearl TV Tower. Utsikten från 263 meters höjd var imponerande då man stod och tittade ner på omkringliggand skyskrapor.

Andra dagens eftermiddag besökte vi Shanghai Museum, tyvärr var flera avdelningar stängda den dagen men
precis som med många andra museer så var byggnaden häftigare än innehållet.

Efter besöket på Shanghai Museum prövade vi på shopping längs East Nanjing Road som slutar nere vi
Huangpu-floden och The Bund. Från promenadstråket längs The Bund hade man en underbar utsikt över
det "nya" Shanghai, stadsdelen Pudong på andra sidan floden med TV-tornet som främsta kännetecken.

Vi återvände till The Bund samma kväll för att åka på en båttur längs floden, något som vi kan rekommendera starkt
till alla som tänkt besöka Shanghai.

Den tredje dagen i Shanghai blev något lugnare än dom två tidigare, först besökte vi Jade Buddah-templet och efter lunch drog vi ut på landet
för att besöka kanalbyn Zhu Jia Jiao.

Vårat besök i Shanghai slutade på tågstationen där vi skulle ta plats på natttåget till Peking. Den 120 mil långa resan avverkades på 12 timmar och
då vi på morgonen drog upp rullgardinen hade det börjat snöa utanför fönstret.

Förbjudna staden med ett vitt snötäcke över sig var häftigt att se, men eftersom vi
inte var förberedda på det kalla vädret så gick dom flesta runt och frös lite
under vårat 2 timmar långa besök i kejsarpalatset.

Precis söder om kejsarpalatset ligger en av vår tids mest politiskt laddade platser, Himmelska fridens torg. En mäktig plats att besöka.

Under vårat besök i Peking blev vi flera gånger stoppade av folk på stan som antingen ville sälja något eller bara öva sig på att prata engelska.
Oavsett vilket deras syfte var frågade dom alla om vi besökt "The Great Wall", i Kina anses det nämligen inte att man är en riktig man om man
inte har vandrat på muren.
Turligt nog för mig så besökte vi Kinesiska muren våran andra dag i Peking,
vädret hade dessutom blivit mycket bättre och temperaturen låg på 10°C.

På vägen från Kinesiska muren tillbaka till Peking passerade vi Minggravarna och Den heliga vägen som leder fram
till gravområdet. Dessa platser beskrivs bäst med ord som harmoni, eftertanke och respekt.

Innan vi kom fram till Peking igen så slussades vi in på ett av resans många fabriksbesök. Samtliga fabriksbesök har gått till på ungefär
samma sätt, först 5 minuters beskrivning av hur varan tillverkas och sedan en halvtimmes besök i den intilliggande butiken där priserna
är skapliga men försäljarna är otroligt påflugna.

Drygt en mil nordväst om centrala Peking ligger Nya Sommarpalatset, som ofta förknippas med den sista änkekejsarinnan i Kina, Wu Cixi.
Vårat besök var ganska kort och delar av området höll på att renoveras, men trots detta är det en plats jag rekommenderar att besöka.

I Peking ligger världens största Lama buddistiska tempel utanför Tibet. Vi besökte det den tredje dagen i Peking efter besöket på Sommarpalatset.
Samma eftermiddag besökte vi Himmelens tempel som var den plats där kejsaren hedrade sina förfäder med böner och djuroffer.
Runt Himmelens tempel fanns en underbar park där pensionerade kineser satt och spelade kort, dansade och sjöng.

På kvällen den tredje dagen var vi och tittade på Pekingopera, en upplevelse som vi sent skall glömma.
Har man inte sett det förrut så är nog Pekingopera ett måste då man besöker Peking.

Morgongympa i Beihaiparken.

Hutongerna.

Himmelska fridens torg med nationalförsamlingen i bakgrunden.

Hotellet.

Maten och Pekingankan skärs upp.

Hutonger och Himmelska fridens torg nattetid.